Tychy i Bieruń połączy długo wyczekiwana trasa rowerowa. Koszt to ponad 38 mln złNatalia SiutaNatalia Siuta

Tychy i Bieruń połączy długo wyczekiwana trasa rowerowa. Koszt to ponad 38 mln zł

Budowa 3-kilometrowej drogi rowerowej łączącej Tychy z Bieruniem staje się faktem. Inwestycja wzdłuż ulicy Oświęcimskiej uzyskała blisko 26,6 mln zł unijnego dofinansowania, a całkowity koszt projektu przekracza 38 mln zł. Trasa, która połączy dwa miasta, ma być nowoczesna, bezpieczna i zgodna z aktualnymi standardami infrastruktury rowerowej.

Ścieżka rowerowa Tychy–Bieruń – zakres inwestycji

W Tychach droga rowerowa powstanie wzdłuż ul. Oświęcimskiej — na odcinku od ronda z ul. Serdeczną do granicy z gminą Bieruń. Natomiast po stronie Bierunia trasa będzie kontynuowana wzdłuż ulicy Oświęcimskiej aż do ul. Marcina.

To długo wyczekiwana przez mieszkańców inwestycja. Pierwsze spotkania robocze i konkretne pomysły na jej realizację pojawiły się... w 2016 roku.

AUDYCJA "EXPRESS CODZIENNY W EXPRESS FM" – POSŁUCHAJ O SZCZEGÓŁACH

Oprócz robót drogowych i przebudowy infrastruktury technicznej inwestycja przewiduje także rozwiązania poprawiające bezpieczeństwo uczestników ruchu. Trasa rowerowa zostanie oddzielona od jezdni pasem niskiej zieleni, a w rejonie przystanków komunikacji publicznej chodniki zostaną wyraźnie rozdzielone od drogi, po której będą się poruszać rowerzyści.

W planach jest także doświetlenie przejść dla pieszych i przejazdów oraz wbudowanie w nawierzchnię ciągów pieszych elementów integracyjnych dla osób z dysfunkcją wzroku.

PRZYKŁADOWY FRAGMENT PRZEBIEGU TRASY ROWEROWEJ TYCHY-BIERUŃ






Edukacja i turystyka na trasie

Wraz z realizacją tej inwestycji, propagowane mają być również walory turystyczno-kulturowe trasy. Na jej długości zaplanowano montaż czterech tablic informacyjno-edukacyjnych – po dwie na terenie każdej z gmin.

Zostaną one umieszczone w strategicznych punktach – w następujących lokalizacjach:

  • ul. Główna w Tychach przy rozwidleniu ciągów rowerowych oraz planowanych trasach 610 i 620, oraz planowanym Miejscu Obsługi Rowerzystów przy trasie 620,
  • skrzyżowanie Al. Bielska / ul. Edukacji w Tychach - miejsce przecięcia trasy 610 z trasą krajową 12/17,
  • centrum przesiadkowe w Bieruniu,
  • rejon ul. Marcina w Bieruniu.
     

Koszty i harmonogram

Łączny koszt realizacji inwestycji to 38 395 427,31 zł. Z tej kwoty 26 593 238,88 zł pochodzi z unijnego dofinansowania (z Funduszy Europejskich dla Śląskiego 2021-2027).

Miasto Bieruń będzie partycypować w kosztach w kilkunastu procentach (dokładniej mówiąc, wartość robót budowlanych i nadzoru inwestorskiego po stronie Bierunia to około 4 miliony 800 tysięcy złotych, dofinansowanie przypadające na tę gminę wynosi ponad 3 miliony 850 tysięcy złotych, a jej wkład własny to około 1 milion złotych).

"Kwota ponad 38 milionów złotych za kilka kilometrów ścieżki rowerowej wydaje się być kwotą zabójczą. Jednak trzeba sobie zdać sprawę z tego, że tak naprawdę mówimy tu o rozbudowie ulicy Oświęcimskiej wraz z budową drogi rowerowej i ciągu pieszego. Najtrudniejszym elementem tej inwestycji będzie przebudowa skrzyżowania ulicy Oświęcimskiej z ulicą Świerczyniecką (wraz z instalacją sygnalizacji świetlnej). Na wspomniają kwotę składają się także m.in. wykupy nieruchomości pod rozbudowę drogi, bo inwestycja będzie realizowana na podstawie specustawy"
- komentuje Sebastian Macioł, burmistrz Bierunia.

Aktualnie Miasto Tychy przygotowuje się do ogłoszenia postępowania przetargowego na realizację tego zadania. W międzyczasie podpisana zostanie umowa z Marszałkiem Województwa Śląskiego na dofinansowanie inwestycji ze środków Unii Europejskiej.

Zadanie ma być gotowe maksymalnie do końca 2027 roku. Już teraz jednak wiadomo, że na jego finał przewidziano partnerski rajd rowerowy Tychy-Bieruń, kończący się ekologiczno-edukacyjną imprezą. Do udziału w wydarzeniu zaproszeni zostaną mieszkańcy Tychów, Bierunia, a także okolicznych gmin.

(fot. UM Tychy i UM Bieruń)



Zobacz inne wiadomości tego autora: